Правен Съветник

Отпадна задължението за деклариране на недвижими имоти

Отпадна задължението за деклариране на недвижими имоти

С изменение на Закона за местните данъци и такси от 27 Ноември 2018г., влизащо сила от 01.01.2019г., отпадна задължението за новите собственици да подават данъчна декларация в двумесечен срок от придобиване на недвижим имот или ограничено вещно право.
До влизането в сила на промяната всеки собственик придобил недвижим имот чрез покупко-продажба, по дарение или по друг начин, както и ограничените вещни права върху тях следваше да подаде Декларация по чл. 14 ЗМДТ пред компетентната Дирекция „Местни данъци и такси“ по местонахождение на имота. За неспазването на това задължение ЗМДТ предвиждаше глоба за физическите лица в размер от 10 до 400 лв. и имуществена санкция в размер на 500 до 3000 лв.

I. Не се декларират построени/завършени недвижими имоти. 

Съгласно новата редакция на чл. 14, ал. 3 ЗДМТ „Не се подават данъчни декларации за облагане с годишен данък за имотите и ограничените вещни права, придобити по възмезден или безвъзмезден начин по раздел трети от тази глава”. Новите собственици на имоти, придобити чрез покупко-продажба, замяна, дарение или друга правна сделка, нямат задължение за декларират собствеността си. Вместо това, Службите по вписванията и нотариусите са задължени в 7-дневен срок да предоставят на данъчните служби към общините информация за прехвърлените недвижими имоти, както и за размера на заплатения местен данък за придобиването им. Тази промяна е стъпка напред в намаляване на административната тежест за граждани и юридически лица, предвид обстоятелството, че информацията за прехвърляне на собственост върху недвижим имот е публична и няма пречки да бъде обменяна служебно между административните органи.

II. Не се декларират новопостроените сгради и обектите в тях.

Задължението за подаване на декларация по чл. 14 ЗМДТ за деклариране на недвижими имоти отпадна и за Възложителите на строителството. Това са лицата, по чиято инициатива се застроява определен недвижим имот и които са първите собственици на сградата и обектите в нея. Съгласно новия режим не се подават данъчни декларации за новопостроените сгради, подлежащи на въвеждане в експлоатация по реда на Закона за устройство на територията. Необходимите данни за определяне на данъка на новопостроените сгради и/или на самостоятелни обекти в тях се предоставят на служителите от компетентната Дирекция „Местни данъци и такси“ от възложителя на строежа след завършването на сградата в груб строеж по образец, определен от Министъра на финансите. Т.е. задължението за предоставяне на информация до Общинската администрация е обвързано от това, дали сградата подлежи на въвеждане на експлоатация по реда на ЗУТ. За пълнота ще отбележим, че подлежат на въвеждане сградите от пета до първа категория. За да придобиете представа към пета категория спадат жилищни и смесени сгради с ниско застрояване, вилни сгради, сгради и съоръжения за обществено обслужване с разгъната застроена площ до 1000 кв.м или с капацитет до 100 места за посетители. С намаляване на категорията се увеличават параметрите/мащаба на строежа/сградата.

III. Остава задължението за подаване на Декларация по чл. 14 ЗМДТ за сградите шеста категория.

За новопостроените сгради и постройки, които не подлежат на въвеждане в експлоатация по реда на Закона за устройство на територията собственикът уведомява за това писмено в 2-месечен срок общината по местонахождението на имота, като подава данъчна декларация за облагане с годишен данък върху недвижимите имоти. Не подлежат на въвеждане в експлоатация по реда на ЗУТ сградите от шеста категория, а именно – Временни строежи, стопански постройки със селскостопанско предназначение, строежите от допълващото застрояване, летни кухни и леки постройки за отоплителни материали и инвентар, кладенци, чешми, басейни с обем до 100 куб. м в оградени поземлени имоти, подпорни стени с височина от 1,20 м до 2 м., плътни огради на урегулирани поземлени имоти с височина на плътната част от 0,60 м до 2,20 м, монтаж на инсталации за производство на електрическа енергия, топлинна енергия и/или енергия за охлаждане от възобновяеми източници с обща инсталирана мощност до 30 kW включително към съществуващите сгради в урбанизираните територии, в т.ч. върху покривните и фасадните им конструкции и в собствените им поземлени имоти и др. С оглед на това, че тези сгради не подлежат на самостоятелно приемане от общинските органи, за собствениците остава задължението да ги декларират в двумесечен срок след завършването им.

* В случай, че имате необходимост от консултация във връзка с придобиването или разпореждането с недвижим имот, както и свързаните с това въпроси, не се колебайте да се свържете с нас.

Close Menu