Правен Съветник

Регистрация на физическо лице по ЗДДС

Регистрация на физическо лице по ЗДДС

Често се повдига въпросът, дали физическите лица подлежат на регистрация по ЗДДС. Този въпрос е актуален при планиране на бъдещи бизнес планове и дали същите да бъдат изпълнявани от физическо лице или за целта да бъде създадено дружество.

В тази връзка е необходимо да отбележим следното:

– Законът не прави разлика между физически и юридически лица по повод регистрацията по ЗДДС;

– Преценката относно задължението за регистрация по ЗДДС се прави върху дейността, която физическото или юридическото лице извършва;

– В случай, че физическо лице, което не се регистрира по своя инициатива по ЗДДС, когато са налице условията за това, регистрацията може да бъде извършена служебно от органите на НАП.

Предвид гореизложеното основно значение има обстоятелството, дали дейността на физическо лице може да бъде квалифицирана като независима икономическа дейност.  Според закона такава е дейността на производители, търговци и всички лица, предоставящи услуги. Независима икономическа дейност е и всяка дейност, осъществявана редовно или по занятие срещу възнаграждение, включително експлоатацията на материално и нематериално имущество с цел получаване на редовен доход от него. Липсва общ критерий, по който да се определи, дали едно лице извършва независима икономическа дейност предвид, което преценката се прави при всеки конкретен случай. В практиката си приходната администрация при извършването на проверки и изготвяне на становища е определи ориентировачни критерии за това. Така например за независима икономическа дейност следните случаи:

1) Физическо лице, придобило собственост върху недвижим имот по наследство, който в последствие бъде застроен срещу получаване на самостоятелни обекти в сградата.  При извършване на продажби на повече от един самостоятелните обекти, тази дейност с оглед начина на рекламиране на продажбите и сроковете между отделните сделки могат да бъдат квалифицирани като независима икономическа дейност, което да вмени задължени за регистрация по ЗДДС на физическото лице. Така в свое становище № 3_1529/28.05.2011 г.НАП приема, че „Извършването на разпоредителни сделки с недвижими имоти няма да представлява независима икономическа дейност по смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗДДС, само ако се извършва еднократно, а не редовно или по занятие.“

2)   Физическо лице, което извършва консултантски услуги срещу възнаграждение, например съдействие и изготвяне на рекламни кампании и маркетинг проучвания, бизнес планиране и др., също се третира като лице извършващо независима икономическа дейност.

Кога физическите лица трябва да се регистрират по ЗДДС?

Физическо лице трябва задължително да се регистрира когато облагаемия му оборот достигне 50 000 лв. или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец.

Какво става след регистрацията по ЗДДС?

След като физическо лице се регистрира по ЗДДС, то задължено да водите счетоводна отчетност, да издава фактури за предоставените услуги, продадени стоки. Освен това има задължение ежемесечно да подава т. нар. ДДС декларация пред НАП.

Служебна регистрация по ЗДДС.

Важно е да отбележим, че при бездействие на физическо лице да се регистрира по ЗДДС, тази регистрация може да бъде извършена и от компетентния орган на приходите, когато установи това бездействие. В тези случаи се начислява и изискуемото ДДС, което физическото лице е следвало да внесе в случай, че се е регистрирало при настъпване на основаванията за това.

Кога настъпва регистрацията по ЗДДС?

След постъпване на заявлението (установяване на обстоятелствата служебно) НАП извършва проверка на основанието за регистрация. След приключване на проверката, отново в 7 дневен срок органите по приходите на НАП издават акт, с който се извършва регистрацията или мотивирано се отказва извършването й. За дата на регистрация по ЗДДС се смята датата на връчването на акта за регистрация.

Close Menu